Lær å strikke med sosiale medier

Jeg fant ut i januar, da jeg satt mye hjemme fordi jeg var delvis sykemeldt da jeg var gravid, at jeg selvfølgelig følgelig måtte begynne å strikke. Det var det man gjorde når man var mamma, og det er jo veldig «trendy» da, så da måtte jo jeg begi meg ut på dette.

Fra før av kunne jeg strikke rette masker. Det hadde jeg en gang i tiden lært av min bestemor. Jeg strikket aldri noe annet en skjerf, og resultatet var veldig mye hull og fler og færre masker enn keg egentlig skulle. Strikkenett ble aldri noe for meg.

Hvordan skulle jeg lære meg å strikke? Slik som jeg lærer alt annet, tenkte jeg: På Internett. Så det første resultatet, og mitt først tips til deg som vil lære å strikke: Lær deg å strikke på engelsk. Hvorfor det? Fordi det er så mye mer informasjon om strikking på engelsk, det er nye fler opplæringsvideoer på YouTube på engelsk, det finnes fler oppskrifter (fler gratis oppskrifter), og oppskriftene er, tro det eller ei, mye lettere å forstå på engelsk. Nå må du virkelig ikke freake ut. Det er lettere å begynne på engelsk, enn å lære seg noe på norsk for å sitte hele tiden å oversette. For skal du begynne å oversette k2tog 1p 1k, istedet for å bare vite hva det betyr, så er det selvfølgelig mye vanskeligere. Det er alltid mye lettere å oversette tilbake til norsk seinere, om du faktisk skulle trenge det.

Bli medlem på ravelry. Dette er nettstedet for alle som strikker og hekler. Det er et sosialt nettsted med flere tusen oppskrifter, mange gratis, noen billige. Du har at mulighet til delta i diskusjonstråder, kommentere på oppskrifter, komme i kontakt med designere i tillegg til at du får din egen liten hylle. I denne hylla kan du samle på oppskrifter du liker, sette prosjekter som du vil strikke i kø, vise frem det du holder på med eller har strikket ferdig, holde orden i garnet og strikkepinnene dine, ja hva du vil. Da har du alltid mulighet til å gå tilbake til et prosjekt du en gang strikket å se hvilket garn du brukte, og hvilke pinner du brukte og hva strikkefastheten din var: kjempe lett å begynne nytt prosjekt!

Bruk YouTube som din lærer. Det er så mange flinke strikkere som tar seg god tid til å lære bort. Og er gjentar seg selv mange ganger, så du slipper å sitte å trykke på pause og prøve å strikke, du kan bare se på og strikke samtidig, prøve deg frem. Finn en oppskrift du liker, se på vanskelighetsgraden, og begynn. Start på begynnelsen og ikke freak ut over slutten av oppskriften, for innen du kommer dit så har YouTube lært deg hva du skal gjøre. Virkelig. Ta en forkortelse av gangen og skriv inn på YouTube og du er i gang.

Deretter, hvis du trenger ekstra hjelp, bli medlem på et forum. Det finnes helt sikkert utallige strikkeforum hvor folk hjelper og deler og svarer på spørsmål. Selv er jeg medlem av et tøybleieforum, hvor vi har en egen strikkekrok. De har hjulpet meg ufattelig mye med alle mulig rare spørsmål.

Utfordre deg selv ved hvert prosjekt! Det er ikke noe som er viktigere enn at man føler man blir bedr og bedre, velg deg et prosjekt du kan bli fornøyd med. Ikke strikk et skjerf fordi det er lett. Strikk noe du enten kan bruke, eller vil gi bort. Og når du tar neste prosjekt, pass på at det hvert fall er en ny ting du lærer i det prosjektet! Selv begynte jeg med et par babysokker, gikk videre til babygenser etterpå. Jeg kan virkelig anbefale å strikke babyplagg, det blir faktisk et klesplagg og du kan fort se et resultat, pluss at du blir fort ferdig. Motivasjon=ja!

Enkle tips: før du begynner vil jeg anbefale av erfaring, begynn med tykkere pinner og tykkere garn. Ikke sitt å knot med pinne 2,5 på supertynt garn. Gå for noe som er ca 100m på 50g og velg minimum pinne 4. Da blir det lettere å begynne, lettere å se resultater og du holder motivasjonen oppe!

Jeg begynte å strikke i midten av januar. Og før året er omme har jeg strikket alt mulig rart, til og med klær til meg selv. Det går veldig fort hvis du bare utfordrer deg selv nok. Det går til og med an å gjøre det billig, dette finnes mange leverandører av billig garn! 🙂 lykke til!

Advertisements

3 thoughts on “Lær å strikke med sosiale medier

  1. Så mye fint du har strikket! Jeg lærte å strikke på mandag! Og lærte å hekle for få uker siden. Og det er jo bare så gøy! 😀 Mvh Renate 🙂