Å nyte permisjonen

Jeg kom over en blogg, denne, om hva som forventes av mammaen i permisjon, eller egentlig, hva som ikke burde forventes. Alle ting man ikke får gjort. At man liksom skal kunne huke av på en liste etter man har gjort alle disse tingene i huset, vasket klær, tatt ut av oppvaskmaskinen, rydde, støvsuge, handle mat, ja du vet, alle disse «aksepterte» liste-tingene.

Our culture doesn’t have a good way to measure what you are accomplishing.

Dette er det beste jeg har hørt. Kulturen vår har rett og slett ikke en skala for å måle hva vi gjør hjemme, hvor stort og viktig det er, en liste av viktige saker man gjør hjemme når man lærer å kjenne barnet sitt. Vel, jeg og Owen får en haug av ting gjort:

Vi brukte veldig lang tid på gulvet her en dag. Vi kjente på det lange håret på teppet, vi kjente på alle andre tepper, vi hørte på barnesanger og andre sanger, vi sang «ride ride ranke», vi øvde litt på å holde nakken oppe, og å strekke seg etter leker. Jeg tørket tårer, sikkel, rompe og gulp. Jeg tulla og kosa. Jeg trøstet og matet og trillet og vugget. Jeg lærte å kjenne barnet mitt. Jeg lærer sakte men sikkert å forstå tegnene barnet mitt gir meg, når han forklarer meg at han er trøtt eller sulten. Vi kommuniserer og lærer å forstå hverandre.

Det tar lang tid å bli kjent med noen. Det tar enda lenger tid å bli kjent med noen som ikke enda kan prate. Det er mye jobb, en viktig jobb. Det er kanskje den viktigste jobben jeg noen gang vil gjøre. Det er viktig å verdsette seg selv og jobben man gjør hjemme som mamma. Ikke huke av på en liste når du har klart å støvsuge eller fått tid til å henge opp en vask. De tingene som burde hukes av på en liste er alle tingene du har fått gjort med barnet ditt i dag.

Har du fått barnet ditt til å le? Check.
Har barnet fått tørre bleier? Check.
Har du holdt og trøstet når han eller hun var trist og lei? Check.
Er barnet mett? Check.
Har barnet lært noe nytt i dag?
Har du oppdaget noe nytt?
Har han fått en ny tann? Fått smake på ny mat? Check. Check. Check.

Dette er tingene som burde være fokus i hverdagen din. Du har permisjon. Nyt tiden med barnet ditt. Vit hvor verdifull tiden med barnet ditt er. Se hvor mye du gjør, hvor mye viktig du gjør. Du er den viktigste personen i barnet ditt sitt liv.

20130928-170424.jpg

Legg igjen en kommentar

