Stopp-Regelen

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en regel. Vi gjentok den mange ganger hvert eneste år fra første til sjuende. Da vi hadde fellessamlinger i gymsalen tok lærerne det opp så vi skulle huske den, for det var viktig for miljøet på skolen

Stopp-regelen
Regelen het stopp-regelen og den var veldig lett å lære. Hele poenget var at hvis noen sa «Stopp», så måtte man stoppe. Så enkelt var det, men likevel så vanskelig at det måtte gjentas hver månede i 6 år.

Du skjønner det er mange bruksområder til denne regelen. Regelen skulle brukes når en lek gikk for langt, for eksempel. Når man ikke hadde deg gøy lenger og måtte si «Stopp». Den skulle brukes hvis noen plagde deg eller gjorde noe du ikke likte, sånn som hermeleken for eksempel. Utrolig irriterende, ikke sant? Den kunne brukes hvis noen sa stygge ting til deg, eller hvis noen tok lua di for å kaste den på taket, eller om noen tok deg for å kaste deg i bekken. Den kunne brukes under snøballkrig eller kongen på haugen. Ja den kunne brukes i alle situasjoner hvor du kanskje ikke vil leke mer, eller være med mer.

Men det er problemer med denne regelen. For meg så er det ikke naturlig å si «Stopp!». For meg så er det mye mer naturlig å si «nei!», «ikke gjør det» «hold opp», «hold kjeft», «gå bort!»… Du skjønner poenget? Jeg tror det var dette som var grunnen til at vi gjentok regelen så ofte, for jeg tror ikke «Stopp» er det mest brukte ordet blant barn. Så vi måtte læres opp.

Poenget med denne lille historien er at vi ble kanskje litt hjernevasket av denne regelen. For nå, i en alder av 24, har jeg en mann som elsker å plage meg. Det går i kiling, slåssing, generell plaging. Hvis jeg ligger der helt forsvarsløs å blir kilt til døde, så er det viktigste ordet som jeg prøver å få frem gjennom latter og tårer: «Stopp!». Men mannen min gikk ikke på samme barneskole som meg og har ikke fått denne regelen inn med teskje, så han stopper ikke. Dermed raser hele min verden sammen.

Hva kan man gjøre, om ikke en gang stopp-regelen fungerer?

Legg igjen en kommentar

