Norwegians flyplassering

Jeg var i Stockholm i helgen for å se Britney Spears live (noe som btw var litt sånn «omg it’s actually Britney»-følelse, men nok om det) Jeg og min søster fløy sammen, med Norwgian. Vi bestilte lavpris biletter og valgte å ikke betale ekstra for å velge sete ombord. Det er ikke snakk om mer enn 60 kroner per person hver vei, som hadde blit 240 kroner. Men sammenlignet med hva flybilettene våre kostet så syns vi det var unødvendig.Vi tenkte det har ikke så mye å si hvor vi sitter og vi har ingen spesielle preferanser til midtgang, størreplass eller noe sånt.

Da vi fikk seteplassene for veien til Stockholm så endte vi opp med 19C og 18C. Det vil si; to midtgang plasser, en foran den andre. Ganske irriterende syns nå vi, men oddsen er jo at mange kjører to og to, og ikke så mange kjører alene. Derfor må jo alltid noen sitte der og på et fullt fly, ble det oss.

På veien tilbake var det andre boller. Det var egentlig bare latterlig og grunnen til at jeg skriver dette. Vi fikk nettopp akkurat samme type plasser på veien tilbake. Jeg vil illustrere det hele med en tegning tegnet i paint.

La meg forklare illustrasjonen. Jeg og min søster sitter på de orange. Akkurat som på veien til. De hvite er tomme plasser (jeg skal ikke påstå at det var akkurat der det var tomt, men poenget er at det ikke var et fullt fly). Så kommer vi til det utrolig sære som Norwegian gjorde. Nemlig de grønne, røde og blå setene. Disse er også par eller tre personer som reiser sammen, som også har fått plasser etter hverandre. Norwegian har med andre ord splittet folk som reiser sammen, som ikke har lyst til å reservere biletter for ekstra pris, bare for å være teite.

Flyet er ikke en gang fullt. Det hadde vært fullt mulig å flytte en av de orange med en rød og ha plass til at både meg og min søster, OG de røde hadde fått sitte sammen med de som de reiste med.  Jeg vet at vi bare kunne flytte oss selv og høre om naboen ville bytte og sånne ting, det er ikke poenget det heller, poenget er at Norwegian gjør det med vilje selvom de ikke trenger.

Folk klager over Ryan air hele tiden, jeg syns det var på tide å klage litt på Norwegian også. Hos Ryanair kan jeg hvertfall stå først i køen og få sitte med de jeg har lyst til å sitte med, selvom jeg må sloss for plassen. Her hos Norwegian hjalp det ingenting om jeg var nummer 3. på flyet, jeg fikk fortsatt ikke sitte sammen med søstra mi.

Prinsippbloggpost kaller man det.

2 thoughts on “Norwegians flyplassering

Legg igjen en kommentar

