Lånekassen er firkanta

Jeg får ikke stipend eller lån i år. Det er ganske problematiserende for meg ettersom jeg nettopp kom inpå medievitenskap bachelor ved UiO. Dette litt min skyld, men mest Lånekassen sin skyld. La meg utdype.

Jeg har studert 3 år allerede ved Høyskolen i Vestfold. Først et år pedagogikk som gikk bra, så et år økonomi, som ikke var noe for meg og jeg endte opp med D’er og E’er og desverre to F’er på tilsammen 15 studiepoeng. Etter dette gikk jeg mediekunnskap og det gikk også veldig bra. Så førsøkte jeg meg på en 2 årig fagskole for å studere teater. Denne skolen var ikke noe for meg i det hele tatt (noe jeg ikke vil gå dypere inn på nå) og jeg endte opp å slutte i mars. Da hadde jeg fullført første semester.

Det er her problemet kommer inn. Nå som jeg skulle studere på nytt og ikke fikk noe svar på lån/stipend-søknaden min ringte jeg fortvilt Lånekassen og spurte hva som var galt. De sa jeg var over 1 år forsinket i utdannelsen min og at jeg ikke lenger hadde rett på stipend og lån. Da jeg sluttet på fagskolen i mars informerte de meg om at jeg måtte betale tilbake pengene jeg hadde fått fra Lånekassen for vårsemesteret ellers ville jeg bli et semester forsinket. Ettersom pengene allerede var gått til å betale skoleavgift så var ikke dette mulig og jeg var dermed 1 semester forsinket. Dette tilsvarer 30 stp. Sammen med økonomifagene fra to år tidligere skulle jeg vært 45 stp forsinket i utdannelsen. Altså skulle jeg kunne motta stipend og lån.

Så får jeg beskjed av lånekassa at jeg er over et år og at første semester på fagskolen også teller som forsinket. Fordi skolen ikke har rapportert om at jeg har fullført. Skolen sier de ikke rapporer inn før kullet jeg gikk med fullfører skolen etter enda et år. Men at det ikke burde hindre meg fordi det er slik reglene er.

Så i frustrasjon ringte jrg lånekassen igjen og jeg fikk beskjed om at hvis rektor sendte inn resultater til Lånekassen om fullført første semester skulle alt gå greit. Så jeg kontakter skolen igjen og etter Mail frem og tilbake får jeg beskjed om at Lånekassen har sagt til skolen at de er en fagskole og har andre rutiner og ikke kan rapportere inn før etter 2 år. Lånekassen sier altså to forskjellige ting til meg og til skolen.

Hvordan kan jeg bli rapportert forsinket før det er gått 2 år, men ikke bli rapportert bestått før det har gått 2 år? Dette er det mest firkanta og ikke studentvennlige jeg har hørt.

Så nå må jeg studere 20 stp uten hjelp fra lånekassen før jeg kan få støtte igjen. Men det kan ta opp til 6 mnd før beståtte fag rapporteres til Lånekassen, dermed får jeg heller ikke hjelp neste halvår heller. Dette gjør at fagene jeg tar dette halvåret blir rapportert på samme tid som fagskole resultatene kommer inn, og gjør dette året bortkasta, tragisk, og tungvindt.

På grunn av andre søknadskøer ender jeg opp med 50 stp dette halvåret for å ikke ende opp med for lite stp i tilfelle noen fag jeg har tatt fra før overlapper med det jeg tar nå. Dermed studerer jeg dobbelt uten å få støtte og må dermed jobbe mer enn forventet med mindre tid enn forventet. Takk.

One thought on “Lånekassen er firkanta

Legg igjen en kommentar

