Gleden over å skulle gifte seg – Marerittene

Jeg går nedover kirkegulvet, lurer på hvorfor håret mitt er løst og ikke satt opp. Jeg lurer på hvor svigermor er og freaker litt ut over tanken på at ingen har informert henne om når vielsen begynner. Så kommer jeg på at det vet ikke cateringen heller, eller gjestene. Ingen har jo bekreftet at de kommer enda, fordi ingen har fått innbydelsene enda. Kirka er tom, og der går jeg.

Det er ganske ille når gjestene ikke har fått beskjed. Eller maten eller svigermor. Men det er enda verre når jeg og brudgommen ikke har fått beskjed. Jeg blir dratt fra stua av en telefon som sier «HALLOO?!?! Hvor er du, du skal gifte deg!» og jeg løper nedover gata, barbeint på brostein og inn til frisøren vegg-i-vegg med Eldorado kino. utrolig upraktisk å ha frisørtime i Oslo, når kirka er på Kolbotn, tenker jeg. Men det problemet forsvinner fort når jeg finner ut at alle gjestene også venter inne på frisøren. DET er veldig upraktisk. Brudgommen er ikke å få tak i fordi han ligger å sover.

Så er det de gangene forloveren skal fikse meg. Det er ikke avtalen. Avtalen er at frisøren og sminkøren skal fikse alt så vi ikke krangler og ødelegger dagen. Men neida, her skal forloveren ta på meg kjolen, så hun drar den såpass langt opp at plutselig rekker kjolen meg ikke lenger enn til midt på leggen. Det er ikke pent når jeg verken har strømpebukse eller sko.

Selvom alt dette er på plass, innimellom, så går alle andre ting galt. Veldig ofte vet ikke cateringen når de skal komme, så gjestene får kald mat. Gjestene vet ikke når de skal komme eller hvor de skal være, så de blir sendt fra sted til sted og ingen er tilstede når jeg faktisk går ned kirkegulvet. Bordkortene stemmer ikke. Kaken eksisterer ikke. Musikken er for høy. Gjestene kjeder seg. Fargene matcher ikke. Klær passer ikke. Mennesker krangler, eller er ikke tilstede når de burde være det eller er der når de ikke burde det.

Og slik fortsetter marerittene, helt til all planlegging er i boks, sånn at tankene kan slappe av og jeg bare kan nyte at jeg skal gifte meg.

6 thoughts on “Gleden over å skulle gifte seg – Marerittene

  1. my God… it was so complicate try to translate this in my mind hahaha… jer studere norsk nå og er svært vanskelig fordi jeg er gjøre det for jeg selv.

    glatulerer med dine gifte.
    hodet mitt gjør vondt… I think my head is information overload by trying to read
    and write this … Sorry and thank you for your youtube’s videos. Them have been hjelpe meg mye.

    1. Kudos to you for trying! it’s all that matters, and even though everything isnt correct you get yourself understood and that is the main point! It is a really hard this to read if Norwegian isnt your first language!

  2. I am trying the best of my Karin, trus me, also i did learn to speak english by myself and i am doing yet, my english is not perfect but is good, you know in central america english its our second language in you may find schools where teach german, italian, french but not norsk. Norsk its something knew for me and i loved 🙂 i am in focuse.

    I have two proyect, the first its teach norsk-spansk by youtube’s videos as you are doing english-norsk and the second and most dificul is get a scholarship in Norge, maybe in Oslo, i am very good in mathematic, history, music, languages, i have been studying Norge history, i know very mush of you. I have been in Tisklad working with a intercontinental company, the people from Germany is so good, i loved work with them, its my work rate, 14 hours every day hahaha… greate!!! but not all the people is good, that’s why i am back, i did not want this but… This is the life 🙂

    Well… This one is a bit of my huge story that i wanted to share with you 🙂 Thank yoy very much for your support and for your kindness, of course if i have the money i would give you money for your time but someday i will pay you in some way 🙂

    Be good as you are.
    By the way… it is so bad my Norsk…? 😦

Legg igjen en kommentar

