Hygiene og offentlige toaletter

Jeg har opplevd dette mange ganger og igjen i helgen som var opplevde jeg det ganske mye. Noen eklere enn andre, men samme utgangspunktet hele gjengen. Folk som ikke vasker seg på henda etter de har vært på do.

Her snakker vi, felles bad for jenter (JENTER) på et hostell. Det er 2 doer, 2 dusjer og 1 vask. Jeg står f.eks å pusser tenna ved vasken og folk skal på do. De går ut igjen enten (1) uten å vaske henda eller (2) ved å ta litt fort kaldt vann over hendene sine. Dette gjelder også de som man har hørt (ja, hørt!) bæsje. Det er ganske ekkelt. Hvorfor gjør noen dette spør jeg da?

Er dette da fordi (1) folk ikke bryr seg om hva andre mener, (2) de har faktisk ikke peiling på at det er ureinslig eller (3) de vil ikke være til bry for de som står ved vasken?

La oss bruke et annet eksempel. Personen som går på do, trenger ikke å ha vært på do. Hun kan for eksempel kun ha tatt på seg annet undertøy, rettet på strømpebuksa eller gjort noe annet ikke-vaske-henda-nødvendig. Hun går deretter ut fra do uten å vaske henda. Ville ikke da normale mennesker tenke: Her står det andre mennesker å ser at jeg har vært på do og tror at jeg har vært på do, jeg burde vaske henda? Selvom hun egentlig ikke trenger det? Det hadde jeg hvertfall tenkt, presset meg foran personen som pusser tenna, tatt på VARMT vann og brukt såpe.

Jeg som person ved vasken som pusser tenna ville ikke syns det var slemt at hun brukte lang tid ved vasken for å være renslig. Jeg ville ikke bedt hende om å skynde seg. Jeg hadde ikke syns det var frekt at hun tok plassen fra meg når jeg sto der først. Men søren å lyst jeg har til å skrike etter de når de går UTEN Å VASKE SEG PÅ HENDA.

Og bare sånn helt til slutt. Hvis en do er tett, med masse vann og papir nedi… setter du deg på den å gjør en rennende nummer 2? -.-

10 thoughts on “Hygiene og offentlige toaletter

  1. Ikke alle er like sykelig opptatt av overdreven hygiene som andre. De fleste som går på toalettet for å tisse pleier å unngå å tisse på hendene sine. Da er det heller ingen grunn til å vaske hendene sine. I tillegg så er jo faktisk urin antiseptisk, så det er ikke spesielt farlig uansett.

    Når det kommer til bomelom er det en annen sak, men igjen, ikke alle bryr seg. Jeg bryr meg ikke med mindre jeg har vært uheldig og fått drit på henda. Ikke er jeg mer syk enn andre heller, snarere tvert i mot.

    Det at du er sykelig opptatt av at det er «urenslig» og «ekkelt» er ditt problem. Jeg tror de fleste driter i hva du syns om det 🙂

    1. At du faktisk driter i å vaske hendene når du har gjort nummer 2 er ganske ekkelt! Bare det at du tørker deg i rompa gjør faktisk at det kommer bakterier på hendene dine som kan være smittefarlige for andre mennesker.

      Og at du sier at urin er antiseptisk er ganske dumt det også. Det er faktisk en hel del avfallstoffer i urinet ditt som ikke er bra for deg.

      Og jeg tror faktisk ikke de fleste driter i at jeg syns noe som helst om det. Blogger er til for å dele sine meninger, og hvis du hadde driti i hva jeg syns om det, hadde du for det første ikke lest det og for det andre ikke kommentert. Så tror du tar litt feil der også altså.

  2. Hahaha… Inni alle dager. Jeg bryr meg om at du bryr deg, det skal jeg innrømme.

    Vasker nesten aldri henda sjøl med mindre det har skjedd et skikkelig uhell. Må si meg ganske enig med Jaggu her.

    Det er avfallsstoffer i urin, men det er det jo også i f.eks. alkohol (som også er desinfiserende). Poenget er at avfallstoffene er nøytralisert. Urin er dermed desinfiserende og ikke farlig i det hele tatt. Hvis du f.eks. er langt fra folk og skader deg, er det meget lurt å helle urin på såret (desinifserende virkning). Det er til og med lurt å drikke urin om du har mangel på væske. Avfallstoffene vil da gå gjennom kroppen din en gang til, men de er ikke på noen måte farlig for deg og helsa di. Forhåpentligvis er det enda litt nytte i urinen som kroppen din vil suge opp og ha nytte av.

    Gnir du deg i rævva eller? Du har da vel papir mellom hånda og hølet i det du tørker deg? Null stress å gå fra dassen til matlaginga ass.

    1. omg, jeg blir litt satt ut av kommentarene til folk her nå.
      Dette er ikke snakk om doen du har hjemme i huset ditt altså, dette er snakk om Offentlige toaletter, som blir brukt av alle mulige mennesker, med alle mulige rare bakterier i seg. Og til og med doen har så mye bakterier i seg at når du spyler ned så spyler den UT bakterier.
      Seff har man papir, men æsj da, bakterier.
      Drite på do og så til matlaging? Jeg syns synd på middagsgjestene dine! :O

  3. ekle mennesker! enig med deg karin… man skal ikke nødvendigvis være sykelig opptatt, men jeg syns ikke karin er sykelig opptatt her, mer normalt renslig og hygienisk!
    og ja, man kan drikke urin KUN nødstilfeller, men ikke mye og ikke det første og siste som kommer ut, på grunn av bakterier!! man skal bare drikke det hvis man står i fare for å dø, for da er det jo bedre å risikere å bli syk enn å bli skadet..
    og som karin sier: det er bakterier som kan smitte ANDRE! hallo, hvorfor tror dere vi har begynt å vaske hendene i det hele tatt liksom… tror ikke det hadde revolusjonert legeindustrien og reddet haugetall av mennesker for ingenting..

    1. hah! Takk for at jeg endelig får noen «normale» kommentarer 😛 Ble litt satt ut av at dette faktisk var et inlegg å argumentere på, for det visste jeg ikke! 😛 haha.

  4. haha jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere.. helt til jeg begynte å lese kommentarene. da måtte jeg..

    1. jeg håper virkelig at jeg aldri møter disse to over her som sier at de ikke vasker hendene sine, og må håndhilse på de.

    2. jeg er enig med deg, karin. å ikke vaske henda etter at man har vært på do ER EKKELT!

    3. selvsagt er det vits i å vaske hendene selv om man ikke får dritt opp til albuene. det skal jo omtrent ingenting til for at man får bakterier på fingrene!

  5. Åherregud! Jeg tenkte i begynnelsen at «jaja, de fleste normale folk freaker jo litt ut når slike ekle mennesker er rundt deg». Men.
    De kommentarene!
    Jeg har hatt ei veninne som har vasket dørhåndtak før hun åpnet døra. Og det er ikke det Karin skal frem til. NORMAL RENSLIGHET, FOLKENS!

    Å ikke vaske seg på hendene etter man har vært på do (spesielt offentlige doer, og spesielt rett før man skal lage mat) er ekkelt og uhygenisk. Æsj.

    For all del, vask dere på hendene!

    1. haha. Jeg begynner å tro at det er noe med bloggen min som tiltrekker seg folk som har veldig lyst til å si imot det jeg skriver!
      Jeg er veldig glad for at mine venner vasker hendene ^^

Legg igjen en kommentar

