eBay – Når du ikke mottar en vare

Det er mange, som er nye til eBay, som spør meg hvordan jeg kan stole på selgerene på eBay. Hvordan kan jeg være sikker på å motta varene jeg har bestilt? hvordan kan jeg være sikker på at jeg mottar varer som er i riktig stand? Vel, det kan jeg ikke være. Men det jeg kan være sikker på er at jeg får pengene mine tilbake hvis varen enten kommer skadet frem eller ikke kommer frem i det hele tatt.

Denne måneden opplevde jeg nettopp at varen min aldri kom frem. Jeg hadde det på følelsen da brukeren jeg kjøpte varen hos plutselig ikke var registrert på eBay lenger. (Dette har hendt meg en gang før, men da kom faktisk varen frem).  Dette fant jeg ut ved  å gå på «My eBay» å sjekke statusen på varer jeg har bestilt. 

Stegene du da må ta
Det første som må gjøres når du ikke mottar varen din er å kontakte selgeren. Dette blir du bedt om å gjøre når du åpner en case uansett, så du kan like så godt gjøre det før det. Da gir du brukeren litt mer tid å la varen ankomme deg først også.
Det kan hende selgeren har en god forklaring. Som at den må ha blitt borte i posten, de skal sende deg en ny, eller at de har glemt den. Da slipper du å åpne noen case.
Hvis du ikke får noe svar, må du gå til neste steg.
For det andre må du gå til Resolution Center og åpne en Case.  Her får du noen spørsmål som guider deg igjennom hva som nå kommer til å skje.

Jeg fikk først beskjed om å kontakte selger. De skulle kontakte meg igjen etter 2 dager for å høre hvordan det hadde gått. Da de kontaktet meg igjen og jeg ga beskjed om at jeg ikke hadde noen mulighet til å kontakte selgeren, siden selger har slettet sin bruker på eBay, fikk jeg svar 2 dager senere om at jeg hadde vunnet saken og får pengene mine tilbake få dager senere. 1 dag etter det fikk jeg beskjed om at pengene var inne på PayPal kontoen min, varekostnadene og frakten.

NB! Du har en tidsfrist på deg til å åpne en Case mot en bruker, den er på 45 dager etter varen er bestilt!
NB!! Varen må være betalt med PayPal.
NB!!! Varen/varene må være betalt i en og samme betaling.

Da burde det vel ikke være noen tvil om at du burde handle på eBay 😉

8 thoughts on “eBay – Når du ikke mottar en vare

  1. men hva nå ikke det du har kjøpt dukker opp på siden din på ebay engang? Jeg fikk liksom beskjed: velg en item fra listen over kjøpte ting, og så trykk på, og så videre… men tingen jeg har kjøpt (og som aldri har kommet) er ikke der lenger…

  2. Jeg ventet 4-5 uker før jeg skulle rapportere det, trodde ikkedet var for lang tid ettersom man må regne med 4 uker levering…. bestilte to skopar samtidig, det ene kom, men det andre uteble…

    1. Har du skrevet tilbakemelding på brukeren? Kontaktet personen som solgte?
      Er veldig kjedelig om du ikke skal få alle varene du har betalt for!

  3. blitt lurt, rett og slett! kjipt :/ trodde ebay eller paypal skulle hjelpe til når sånt skjer, men det er jo umulig å få kontakt med dem, og paypal sier jeg bare må ta kontakt med selger, og når jeg sier selger ikke svarer, så kan de ikke hjelpe meg mer…. :S

Legg igjen en kommentar

