Jeg vet ikke hvem du er

Denne posten handler om meg. Om hvor sykt dårlig jeg er på å kjenne igjen folk. Denne posten går til deg som jeg ikke har kjent igjen på bussen, ikke sagt hei til når jeg har gått forbi på gata, deg jeg ikke så helt genuin ut da jeg sa engasjert «hei» tilbake til, eller det jeg har snakket med hvor du har merket at jeg ikke husker hvor jeg kjenner deg fra.

Jeg har et problem. Faktisk så er det to problemer.
Første problem: Jeg kan ikke huske å noen gang har sett deg før. Dette skjer flest ganger hvis jeg har bare møtt deg et få tall ganger og vi ikke snakket så mange ord med, eller hvis jeg møtte deg en dag jeg møtte veldig mange mennesker.
Andre problem: Jeg ser at jeg vet hvem du er, men jeg kan ikke huske om jeg har møtt deg, snakket med deg, hvor jeg har sett deg, hva vi pratet om eller hvordan jeg burde reagere når jeg ser deg. Dette skjer alt for ofte, i alt for mange situasjoner.
Jeg er bare sykt dårlig.

Dette blir det problemer av.
– Jeg har sett folk når de er på vei til å gå av bussen som vinker til meg og ser kjempe glade ut for å se meg som jeg ikke aner hvem er. Ansiktet faller ikke på plass i det hele tatt.
– Jeg hilser på folk flere enn 1 gang fordi jeg ikke husker at jeg har hilst på de før.
– Det hender også at jeg ikke hilser på folk fordi jeg er redd for at jeg har hilst på de før. Dette gjør at jeg enten er uhøflig eller rett og slett frekk. Lose-Lose-situation kaller man det.
Folk tror jeg er overlegen som ikke sier hei til noen.
– Folk tror jeg prøver å ikke kjenner igjen noen fordi jeg ikke vil stoppe å si hei.

Det jeg vil frem til med denne posten, er at jeg ikke mener noe slemt med det. Det er en defekt jeg er født med, som jeg ikke kan noe for. Jeg prøver! Jeg sitter faktisk i timer etterpå å prøver å vite hvor jeg skal huske deg fra, jeg blar igjennom bilder på facebook for å se om det er noe som virker kjent, jeg spør til og med folk for å finne ut hvem du er eller hvor jeg har møtt deg. Jeg prøver! Så vær så snill, neste gang du ser meg på gata: Stopp meg, si hei, si hvor du kjenner meg fra hvis du ser at jeg ikke husker. Jeg er egentlig en person som vil snakke med deg, spørre deg hvordan du har det og hva du gjør nå selvom jeg ikke kjenner deg igjen.

Det hender også at jeg ikke husker navn. Så der ser du, jeg er bare dårlig på alt med mennesker.

2 thoughts on “Jeg vet ikke hvem du er

  1. Haha, jeg har gått rett forbi deg på tur på Borre mange ganger som jeg har prøvd å hilse på deg og du har «oversett» meg 😉 Men har igrunn aldri tenkt at du gjør det for å være slem da!

Legg igjen en kommentar

