Lister kan redde liv

På skolen i dag gikk vi gjennom noe som jeg syns var veldig lurt. Det fikk oss til å se ting i perspektiv, hva jeg setter pris på, hva jeg burde holde meg unna og hvordan jeg kan få det jeg vil. Dette er da noe alle vil vite noe om, så jeg tenkte å dele dette med dere.

Vi ble vi fortalt at vi skulle tegne en ring på et ark. Inni ringen skulle vi skrive alle tingene vi vil beskytte her i livet, om det er mennesker, egenskaper eller ting. Det kunne være hva som helst. Utenfor ringen skulle vi skrive alle utenforstående ting som kunne hindre oss i å beskytte disse tingene. Her igjen, alt fra ting, egenskaper og mennesker.

Inni ringen hadde jeg f. eks personer som familie, venner og kjæreste. Jeg hadde egenskaper som f. eks min kreativitet. Jeg hadde interesser som YouTube, skriving, shopping,  London. I tillegg hadde jeg ting som Pc’n min.

Utenfor hadde jeg egenskaper som latskap, dårlig prioritering og dårlig manøvrering av tid. Jeg hadde også ting som: for lite energi pga dårlig mat, dårlig søvn og for lite penger.

Deretter gikk oppgaven videre på å skrive opp måter som kan gjøre at jeg kan holde tingene utenfor ringen borte fra tingene inni ringen. Altså, hvordan jeg kan beskytte det som er viktig mot alle tingene jeg ser på som en trussel. Til min store overraskelse kom så å si alt ned til planlegging.  Nærmere bestemt lister.

La meg forklare. Så lenge jeg skrev ned mine prioriteringer i livet, hva som er viktigst fra topp til bunn, blir det lettere å prioritere det som er viktig. Ved å sette opp en ”ringe-schedual” får jeg oversikt og tid nok til å ringe de menneskene jeg ønsker å holde kontakten med. Ved å lage en matliste over ukas middagsretter får jeg muligheten til å både spare penger og spise riktig. Ved å lage budsjett (en form for liste) klarer jeg å få spart penger og brukt penger på riktig måte, noe som igjen fører til at jeg kan bruke pengene på det jeg ønsker (som f.eks London turer og shopping på Ebay). Sette opp en annen ukesliste for fritid, hvor jeg setter opp alle tingene på prioriteringslita mi som jeg føler jeg burde bruke mer tid på, på denne tiden får jeg avsatt tid til YouTube, lesing og f.eks blogging. I tillegg skal jeg skrive en oppmuntringsliste, dette gjør at jeg ser hva jeg er flink på, hva jeg får til og gir meg motivasjon til å gjøre alle de tingene jeg må gjøre.

Jeg elsker lister.
Lister redder liv.
En oppdatering blir selvfølgelig nødvendig når dette faktisk fungerer!

Vil du lese andre måter du kan endre livet ditt på, til det positive så burde du lese min rektors blog, han er en smart person, The Hart Technique.

One thought on “Lister kan redde liv

  1. I think you’re on the right track, having a dream is very different from a plan to reach a goal.

    but remember, in the universe, when something moves in one direction, there is always something moving in the opposite direction.

    when you encounter these forces … be brave, be strong, be yourself.

    advance reading you is like a novel: D

Legg igjen en kommentar

