Speilrefleks testing

Jeg har prøvd å lære meg hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO fungerer sammen, en stund nå. Gjennom venner, internett og pappa. Til slutt fant jeg faktisk en blogg som forklarte meg dette på akkurat den måten at jeg tror jeg skjønner poenget. Gjennom 4 poster har Rina klart å lære meg basicen (håper jeg).  Nå trenger jeg kun mine leseres hjelp for å forstå ting litt ekstra, når jeg faktisk har tatt bildene selv, valgt blenderåpning, lukkertid og ISO selv.

Øverste bilde:
ISO: 100
Lukkertid: 1/6
Blenderåpning: f/4,5

Nederste bilde:
ISO: 100
Lukkertid: 2,5 sek
Blenderåpning: f/18,0

Forklaring:
På det øverste bilde har jeg stor blenderåpning, noe som gir en lav dybdeskarphet, for å la Lipglossen være i fokus, mens bakgrunnen er blurry. For å slippe kornete bilde har jeg ISO på 100. Dette håper jeg er gjort forholdsvis riktig.

På det nederste bilde derimot, har jeg lav blenderåpning for å prøve å få med skohylla og rotet mitt i fokus også. For at bilde skal få inn nok lys når ISO er på 100 bruker den plutselig 2,5 sekund i lukkertid. Dette gjør at jeg med hånda ikke klarer å holde kameraet stille og bilde blir uklart. For å gjøre dette bedre kunne jeg brukt stativ?

Er det noen andre måter jeg kunne gjort dette prosjektet på? ^^ Og det jeg også lurer på er om jeg faktisk har skjønt ting riktig… Hvertfall det grunnleggende.

11 thoughts on “Speilrefleks testing

    1. Dust Kine^^. Google er det som gjorde at jeg kom meg så langt som dette da. Nå trenger jeg folk som kan forklare meg hva jeg har gjort feil, skulle gjort eller om jeg forklarer HELT på tryne!

  1. Ser ut til at du har forstått det ja 🙂
    Gjør ikke noe og kjøre iso opp på 200 her tror jeg, da får du også presset opp lukkertiden 😉
    Et liten tommelfinger-regel, hvis objektivet ditt står på 35mm så skal du ikke ha lavere lukkertid enn 1/30 sekund, har du 100mm så skal du ikke ha lavere lukkertid enn 1/100. En annen liten regel er at under 1/60 skal man ha stativ, men det varierer så klart 🙂

  2. prøv å øke iso’n enda mer i dårlig belysning! innendørs i litt mørk belysning kan iso 400, 800 eller noen ganger også 1600 ganger være bra!

Legg igjen en kommentar

