Bloggnorge

Dette innlegget kommer av en samtale jeg hadde for ikke lenge siden, hvor et kort utdrag gikk som følgende:

Person: ”Jeg skjønner ikke hvorfor folk blogger, eller leser blogger”

Meg: ”Hvorfor ikke?”

Person: ”Hvorfor vil noen lese om hva noen andre gjør hver dag?”

Dette syns jeg viser hva som er feil med bloggnorge på en utrolig bra måte.

1. Folk som ikke vet noe om blogging tror det er en dagbok på nett.
2. Folk ”flest” blogger om hva de faktisk gjør hver dag.
3. Bloggere blogger uten tema, mål eller mening.
4. Bloggere som først har blitt populære fordi de skriver bra, slutter å skrive bra og starter å oppdatere folk om hva de har gjort hver dag.

Dette er 4 ting som gjør at blogg-norge er dårlig. Hvis jeg finner en blogg som skriver om noe artig og jeg blir interessert og subscriber ender jeg opp med å bli skuffa fordi det plutselig kommer oppdateringer om at folk nettopp var ute og spiste is og et bilde av isen de spiste. JEG ER IKKE INTERESSERT I HVORDAN IS DU SPISTE!

Jeg sier ikke at jeg aldri har et innlegg uten mål og mening, men etter at jeg flyttet bloggen min på eget domene har målet mitt vært å bare skrive når jeg har noe å si. Dette har gjort at bloggen ofte har vært lite oppdatert, for noen ganger har jeg ikke mye meninger, ingenting å dele eller noe jeg mener folk har nytte av.

Blogg-Norge er blitt kvantitet over kvalitet. Det er om å gjøre å skrive flest innlegg om dagen, for å få flest lesere. Dette gjør at man oppdaterer til alle verdens tider om hva man har gjort om dagen, hva man har kjøpt og hvem man gjorde noe sammen med.  Man skal gjerne ta bilder av hva man har på seg noe som resulterer i mange bilder i olabukse og en tunika.

Kjendisbloggere, har blitt et fenomen også. Det er 2 typer.
1: De er kjente fra reality-tv, idol eller annen B-tv og begynner å blogge om alt som skjer i verdenen deres. Folk er ville etter ”kjendiser” og leser dermed om hva de kjente driver med om dagen.

2. De har en bra blogg, blir kjent, kommer på topplistene. Dette resulterer som regel i at kvaliteten som gjorde de ”kjendiser” går over i å bli kvantitet for å opprettholde lesertallet.

Jeg syns det er dritt kjedelig. Det er ikke sånn det skal være. Jeg leter og leter etter blogger som leverer noe brukbart og finner få. Jeg har heldigvis kommet over en politisk blogg ”vampus” som gjør at jeg, som aldri har klart å interessere meg for politikk, har blitt interessert, leser, diskuterer og kommenterer om ting jeg aldri har hørt om. Dette er det blogger skal gjøre.

Thomas Moen har også kritisert Blogg-Norge i flere inlegg. Inspirasjonen min kommer fra et innlegg han skrev for en stund siden om rosabloggere. Dette handler rett og slett om at bloggnorge beveger seg i feil retning. Gå å les det, så har du fått en god dose med ting som skulle vært annerledes.

Jeg sier ikke at jeg har temaer som er gripende på bloggen min, som gjør at du må diskutere eller interesserer deg for alt jeg skriver om. Likevel liker jeg å tro at jeg treffer noen med hvert blogg-innlegg. At jeg skriver noe som noen kan ha nytte av. Jeg trenger ikke at alle har nytte av det jeg skriver, men at det er viktig, interessant eller bra for noen. Det er det jeg trenger.

Tilbake til sitate over, jeg vil ikke at bloggen min skal være en dagbok av hva jeg gjør om dagen. Det har jeg facebook, twitter eller flickr til. Jeg vil ikke at bloggen min skal være spamma av outfits med mindre jeg har noe smart eller praktisk å dele, det har jeg lookbook til. Jeg vil at bloggen min skal ha en mening.

Takk for det.

30 thoughts on “Bloggnorge

  1. Helt enig. Jeg prøver selv å skrive noe andre kan ha nytte av når jeg først skriver. Jeg har ikke en stor leserskare, men til gjengjeld får jeg jevnlig kommentarer i bloggen, mail eller andre tilbakemeldinger om at folk har lært noe, eller kjent seg igjen og fått noe ut av det.

    Enkelte innlegg uten verdens dypeste tanke bak går helt fint, men når det bare går i notering av hva man gjorde i løpet av dagen, da syns jeg det heter dagbok og slike kan man godt føre på gamlemåten, penn og papir, og holde for seg selv 😉

    1. Det er godt det er noen der ute 🙂 jeg vet det er fler som skriver for en mening, men det er ikke de som blir kreditert og det er så synd! Tusen takk for kommentar 🙂

  2. Enig med mye av det du sier! Det er skremmende mange kjedelige blogger der ute.

    Egentlig kunne det ha vært interessant å hørt hva du syns om min blogg.. jeg skriver nok endel innlegg om hva jeg gjør til daglig, men jeg prøver å skrive ting som kanskje er artig å lese for andre enn mora mi også da.. hehe.

    1. Jeg skal ta meg en tur innom! Selvfølgelig er det mange forskjellige
      Måter å skrive om noe interessant! Det er jo ikke alt jeg syns er interessant, men jeg kan jo fortsatt skjønne at noen andre kan det! Og så lenge du tenker over det, er du jo på god vei! 🙂

  3. Du er virkelig inne på noe her! Jeg har vært inne på mange av disse populære topbloggene, og det er for det meste sånne outfit-innlegg, og 16 ulike bilder av hamsteren eller hvordan de spiser en slikkepinne. Men for all del, jeg sier ikke alle toppbloggene er dårlige:P

  4. Min blogg inneholder alt mulig. Alt fra innlegg om turer jeg har vært på, ting jeg tenker på og fototips av ymse slag, finner du på bloggen min. Jeg ser ikke noe galt i å ha en slik «alt mulig»-blogg.

    At folk bruker bloggen sin som en dagbok er helt greit, ingen tvinger meg til å lese de bloggene.

    1. Altmuligblogg blir jo det jeg har og. Det er til nytte for noen og det er nok for meg. Enig i at ingen tvinger meg til å lese, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorddan bloggnorge har blitt sånn..

  5. Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig! 🙂 Jeg har jo et ganske tydelig tema på bloggen min, og blogger fordi jeg har en veldig stor interesse for temaet, og bruker mye tid på det, og derfor føler jeg at jeg har noe å dele med jenter med samme interesse.

    Jeg hadde aldri funnet på å blogget om min hverdag. Herregud. Jeg står opp, spiser frokost, blogger, ser en episode av X-files, spiser igjen, går og henter posten, går på trening, lager middag, ser en film, legger meg. Er bare flaut å blogge om sånt 😛

    Jeg syns det er kjempeuinteressant å lese om folk jeg ikke kjenner (eller kjenner også for den saks skyld) sine sove og spisevaner. Er ganske flaut av mange av toppbloggerne ikke bruker statusen sin til noe bedre enn det! 🙂

    Klem fra Heidi

    1. Enig med deg! Føler også de på en måte har et «ansvar» når de ligger på toppen.

      Jeg syns det er så flott å høre om folk med lidenskap for en ting å skriver om det! Stå på! 🙂

  6. Enig i mye her! Jeg leser en god del toppbloggere, og noen av dem skriver på en morsom måte som gjør at jeg gjerne leser om en handletur. 🙂 Andre … kjeder meg. Jeg sletter ofte 100 innlegg på bloglovin – jeg vil heller ha bra blogging tre ganger i uka enn ti elendige innlegg på en dag.

    1. Ja enig, det er kvaliteten som er viktig og man burde virkelig sette seg litt tid til å skrive. Gjøre litt research, finne bilder som passer, skrive ordentlig og ha et poeng. Men jeg er enig i det du sier, at det finnes faktisk noen «dagbøker» hvor folk skriver godt og fengende og det kan også være bra!

  7. Veldig godt og reflektert innlegg, og jeg kan jo ikke si meg mer enig. Nå nærmer jeg meg snart «de nye 20» (ref. tidligere innlegg), så disse rosabloggene har overhode ingen mening for meg. Det blir for selvsentrert og overfaldisk. Det forbauser meg at det er disse bloggene som får mange lesere. Har selv en dagboksblogg – med en liten twist – skulle gjerne høre hva du synes om den :O)

    Matmor Nina

    1. Tusen takk skal du ha! 🙂 Jeg syns også det er litt rart, så jeg skulle gjerne hatt litt feedback fra noen aktive rosablogg-lesere for å høre hva de tenker rundt dette innlegget!
      Var så vidt innom bloggen din for å se denne «twisten», virker utrolig kult å gjøre noe på den måten! Skal ta meg en nærmere titt seinere, når jeg har litt bedre tid!
      Takk for kommentaren Nina!

  8. Veldig enig i mye av det du skriver. Men det er ikke så farlig for meg om andre skriver om navleloen de fant, de kan gjøre hva de vil med sin egen blogg og folk kan lese hva de vil når de er på nettet. Jeg skulle bare ønske det var litt mer rom for blogger som ikke inviterer alle leserene inn i de mest personlige deler av livet. Og at folk kunne få se at ikke alle som blogger er kjære-dagbok-her-er-et-bilde-av-middagen-min-bloggere. Det virker som om kikkerene i oss har tatt over bloggnorge. Kult at side2 valgt ut innlegget ditt. Spesielt når noen av de som jobber der har den typen blogger du beskriver og har en tendens til å velge ut innlegg om egne sykemeldinger o.l.

    1. Haha! Ja det er jo litt kult at de valgte ut innlegget. Det viser jo at de er helt åpne for andres meninger, noe som er veldig viktig i blogg-verden. 🙂

  9. Det er jo opp til hver enkelt person hvordan man velger å utrykke seg i denne verden, og på nett. Å si at bloggingen i Norge beveger seg i feil rettning, bare fordi du ikke liker blogger som skriver om hva de har gjort, er jo helt latterlig.
    Har du noen gang tenkt på at kanskje folk har familie eller venner andre steder enn akkurat der de bor, og at det kanskje ikke er så kult å fortelle samme historie til 10 stykker hver dag?

    Forresten har blogging blitt SÅ populært PÅ GRUNN AV de som startet å blogge om livet sitt.
    Og hadde ikke «mitt liv» bloggene trukket så mange lesere til nettet, hadde ikke de «seriøse» bloggene hatt så mange lesere og vært så nyttige som er i dag.

    Etterspørselen avgjør alt, som i økonomi. Den sørger for å fjerne de dårlige bloggene, dvs de som har så få lesere at de ikke ser noen hensikt i å fortsette.

    1. Jeg vet selvfølgelig at det finnes folk som vil oppdatere folk hjemme når de er på ferie og det er jo kjempe fint. Men dette er jo ikke de bloggene med størst inflytelse eller topp-bloggene!

      Og at blogg-Norge beveger seg i feil retning er en mening, og at du sier det er latterlig gjør vel at du sier du ikke er åpne for andre meninger?

  10. Veldig godt innlegg. Intressant og en dose wake-up-call. Håper vi i Blogg Norge blir bedre til å velge kvalitet framfor kvantitet etterhvert 🙂
    Tonje

  11. Veldig fint innlegg. Uten å ha lest kommentarene er det mulig jeg dobbelt-poster noen meninger.

    Men mitt syn på det er at det er altfor mange jenter der ute som vil bli rike av å skrive blogg. Tanken av å bli rik er vel og bra og hvis du klarer det så er det kjempebra, men der 90% av bloggerene på blogg.no er rosabloggere som vil i bunn og grunn bli en toppblogger, er det vanskelig for oss andre bloggere å komme fram på en seriøs måte.

    Selv har jeg blogget om Apple i tre år på mitt blogg.no domene og loveapple.no, men jeg merker fort at folk ikke tar alt for seriøst p ting siden jeg bevisst setter blogg stempelet på megselv.

    Jeg synes blogging er sinnsykt kult og den intime skrivemåten er knall for å få fram noe, men det er altfor mange som gjør det vanskelig for oss å komme fram på en seriøs måte, uten å skrive nøytralt.

    Fint innlegg. Stå på og lykke til videre med bloggingen:)

    1. Takk for kommentaren! Jeg skjønner veldig hva du mener. Det er trist når «bloggstempelet» er et ord som plutselig har negativ ladning.
      Og jeg er veldig enig i det du sier om penger, når det hele dreier seg om penger, mest lesere for å få mest klikk, dermed flere poster, blir innstillingen feil!

  12. Jeg synes dette innlegget ikke bare omhandler blogging, men sosiale medier generelt. Spesielt twitter kanskje, hvor det for mange virker som det er om å gjøre å følge flest kjendiser. VG`s liste over de 100 «et eller annet» på twitter undertrykker jo akkurat dette.

    Sosiale medier er todelt. En del for de som ønsker å følge blogger og twitterfeedsene til kjendiser, mens den andre delen er for oss som faktisk klarer å utnytte de sosiale mediene til å dele det vi mener er viktig for oss.

    1. Dette har jeg ikke tenkt på en gang, men du har jo helt rett!
      Twitter er for kjendiser og kjendisstalkerene på den ene siden ja..
      Takk for kommentaren!

  13. Obs. Jeg har linket til posten din fordi jeg mente den var bra. Ante ikke at det kom opp i kommentarfeltet ditt. Som sagt posten din er vldig bra, full av informasjon og bra skrevet.

    1. Jeg syns bare det var kjempe hyggelig! Setter stor pris på å bli linket til når du snakker om meg! Og tusen takk for komplimenter 😀

  14. Hei! Du skrev blant annet : «3. Bloggere blogger uten tema, mål eller mening»

    Veldig interesant poeng.. Mener du at det er mer selvinteresse enn at mange skriver for noe som kan få folk til å tenke?

    Hva er dine konkrete temaer, mål og mening?

    Mvh,
    Mr-Elvin 🙂

    1. Hei du! Flott spørsmål!
      Det jeg tenker på er at blogginnleggene ikke gjør noe mer for seg enn å fortelle en annen hva personen gjør/har på seg/spiser og den slags. Det er greit nok at «målet» kanskje er å dele hva personen gjør, men det syns ikke jeg er «godt nok» hvis jeg kan bruke de ordene. Jeg ser ikke helt poenget i et slikt innlegg med mindre det skal være for å poste flerst mulige poster i løp av en dag (som jeg tror veldig mange driver med).
      Og jeg syns for all del det ikke er dumt med outfits/klær innlegg, så lenge det er for å inspirere, guide eller komme med tips. Desverre er ikke majoriteten av slike klesinnlegg for å guide eller komme med tips, det er rett og slett «se hva jeg har kjøpt» eller «se hvor pen jeg er».. Så stor makt man kan ha med en blogg så tror jeg egentlig poenget mitt er, at det kommer ingenting godt ut av et slikt innlegg og at skriveren kun tenker på seg selv og å få seg selv vist frem til flest mulig.
      Så ja, mål og mening: under her går ikke «se hvor fin jeg er»- , «se hva jeg har kjøpt»- eller «dette kom jeg over i dag»-innlegg!
      Ga det noen mening? ^^

Legg igjen en kommentar

