Bokanmeldelse: The Lucky One av Nicholas Sparks

Dette er enda en bok av Nicholas Sparks, som skal på kino-lerretet om et års tid (kanskje mer!). Mitt prosjekt denne tiden er å lese alle bøkene til Sparks og jeg føler jeg er ganske godt i gang. Denne boken er litt annerledes enn de tideligere leste; The Notebook, Dear John og The Last song. Det er fortsatt en kjærlighetsroman, som er det Sparks skriver, men denne er også spennende, litt skummel og en del mysterier.

Handlingen
Logan Thibault har vært i Irak under krigen, hvor han finner et bilde av en jente. Ingen savner bilde så han beholder det. Gjennom hele krigen har han bilde av jenta i lomma si og en venn gjennom krigen mener bilde har vært hans ”lucky charm” og at han skylder denne kvinnen noe i retur for å skape balanse i verden. Deretter prøver Logan å finne denne kvinnen, noe han gjøre gående gjennom USA.

Temaer
Boka er en fantastisk kjærlighethistorie, med small-town gossip og familie problemer som skillsmisser og mektige besteforeldre. Hunder er en stor del av historien og Logan sin hund er fantastisk å lese om. Det er krigshistorier, triste minner, alvorlige handlinger ettersom vi blir fortalt gjennom Logan om livet i Irak og alt han har opplevd. Dette er veldig spennende og knytter til slutt hele boken sammen. Det er en bok om å finne sin skjebne, ekte kjærlighet og sin mening her i livet. Vær og vind har også en stor betydning for boka, med tørke og stormer som skaper problemer.

Oppsett
Boka var litt vanskelig å følge i starten, fordi man vidt forskjellige historier fra forskjellige personers synspunkt. En blir fort kjent med flere personer, noe som kan være litt forvirrende. Jeg gir som regel en bok 100 sider på å gripe meg, med mindre legger jeg den fra meg. Det klarte denne, det tok ikke mange sidene før de små delhistoriene begynte å gi mening og etter hvert knyttet seg sammen til en komplett historie.

I tillegg til å være fortalt fra flere personers synsvinkel, får man krigshistorier som tilbakeblikk fra Logan sitt synspunkt. Det virker ikke forvirrende for leseren og gjør at Logan blir en karakter du blir veldig godt kjent med.

Karakterene
Logan Thibault er en fantastisk person. Gjennom 5 år i Irak har han ikke endt opp som en skadet mann og det virker som om turen gjennom USA har gjort han fri. Han gjør som han vil og når han vil. Han er stille og snakker bare når han mener det er absolutt nødvendig. Han er rolig og uadskillelig med hunden sin Zeus, de to har et fantastisk bånd og Zeus er den mest fantastiske hunden jeg kan tenke meg. Det er flere karakterer som fortjener en oppløftning, men for å ikke avsløre boken lar jeg det være. Det er mange flotte personligheter ute å går som lager en utrolig bra bok.

Min mening
Det var veldig spennende å lese en bok av Nicholas Sparks som ikke bare var om død som er uhelbredelig eller kjærlighetskliss (selv om jeg elsker de bøkene også ^^), det var nytt at det var spennende å lese, det var mysterier å løse og det var det som grep meg som leser. Veldig ofte er det den fantastiske kjærligheten som griper meg, men her var det spenningen og det satt jeg veldig pris på. En veldig bra bok av Sparks som jeg anbefaler på det sterkeste!

One thought on “Bokanmeldelse: The Lucky One av Nicholas Sparks

Legg igjen en kommentar

