Hjemmelaget iskaffe

Denne våren/sommeren har jeg begynt å lage egne iskaffe. Jeg tenkte derfor å dele med dere denne gleden jeg har over noe så fantastisk som Iskaffe mocha ^^

Det du trenger før du begynner:

Isbiter
Kaffe i noen form
Sjokoladesaus/sirup/sukker
Melk
Shaker

Tilleggsnotater. Du kan bruke sjokoladesaus kjøpt på vanlig matbutikk, sånn som du har på iskrem, eller du kan kjøpe siruper på noen kaffebarer, ellers kan du bruke sukker. Shaker er heller ikke nødvendig, men da bruker du litt lenger tid. Jeg går frem med å lage en bruksanvisning for shaker og en uten.

Fremgangsmåte med Shaker

Frys isbiter.
Lag kaffe, hvis du kan så lag gjerne litt sterkere enn du pleier. Du trenger ca 2-3 dl per iskaffe.
Ha i sjokolade i shaker.
Ha i 3 isbiter i shaker.
Hell 2-3 dl kaffe i shaker.
— Shake —
Stopp når shakeren er blitt helt kald, blir den ikke det, legg opp i flere isbiter. Dette er grunnen til at du burde ha litt sterkere kaffe en normalt, for den blir litt vannet ut av isbitene.
Legg 3-4 isbiter i et stort glass.
Hell over den nå kalde, sjokolade/sirup/sukker-blandingen.
Fyll opp med melk. Det skal være mye mindre melk enn kaffeblanding.

NB! Bilde 1 viser mengde kaffe/sjokolade/isbiter før du heller i melk. Bilde 2 er etter melken er helt oppi.

NB! Bruker du sukker vil jeg anbefale å blandet ut 2 spiseskjeer sukker i den varme kaffen før du shaker, ettersom sukkeret løser seg bedre opp i varmt enn i kaldt.

Fremgangsmåte uten shaker.

Frys isbiter.
Lag kaffe. Du trenger 2-3 dl per iskaffe.
Sett kaffen til kjøling. Lag gjerne kaffe på kvelden, da er den klar til dagen etterpå.
Ha i sjokolade i et glass.
Ha i 2 isbiter i glasset.
Hell 2-3 dl kaffe i glasset.
Rør så det blir så kaldt som mulig.
Legg  deretter flere isbiter, gjerne 3-4
Fyll opp med melk. Det skal være mye mindre melk enn kaffeblanding. (Se bilde 1 og 2)

Metodene er ganske like, eneste forskjellen er at kaffen burde avkjøles på forhånd hvis du ikke har shaker.

Mine produkter
Jeg bruker Malabar kaffe, den er litt sterkere enn andre og kan kjøpes på kaffebarer.
I tillegg har jeg gått til innkjøp av sjokoladesaus for kaffe gjennom en kafé.
Jeg bruker presskanne.
Shakeren min er kjøpt for 149 kroner på Clas Olson og fungerer helt OK.

Håper det smaker 🙂

3 thoughts on “Hjemmelaget iskaffe

    1. Har aldri smakt chai latte faktisk ^^ vet ikke hvorfor! Men da burde du skaffe deg sånn «melke steamet» liten elektrisk visp! Den gjør ca samme effekten som en steamer, bare du varmer melka i kjele da og «visper» samtidig!

  1. jeg liker ikke egentlig kaffe, så jeg kommer nok ikke til å prøve, haha xD

    sv: jaa, jeg veit hva du mener!! jeg fikk en idé for en stund siden til musikkvideo og jeg hadde så sykt lyst til å lage den, men så 1) kan jeg ikke synge og den forutsetter litt endring av en sang og 2) jeg har ingen kule venner som ville være med meg og lage musikkvideo. kjipt!! haha xD

Legg igjen en kommentar

