Bokanmeldelse: The Last Song av Nicholas Sparks

Historien
Ronnie blir sendt av gårde sammen med broen sin Jonah for å bo en sommer hos faren sin, et lite sted ved havet. Ronnie har ikke snakket med faren sin på 3 år, etter at faren flyttet ut fra dem. Etter moren og faren skilte seg har Ronnie sluttet å spille piano også, noe som var et talent hun hadde, som hun delte med faren. Gjennom sommeren får vi oppleve familieproblemer, kjærlighet, nye vennskap og problemer på flere kanter.

Min mening
Jeg har nå lest flere Nicholas Sparks bøker og jeg har elsket vær og en av dem. Problemet med denne boka er at den er litt for forutsigbar for meg. Jeg klarte fort å skjønne hva som skjedde, hvorfor det skjedde og hvordan det kom til å ende. Likevel vil jeg ikke si det ødela opplevelsen min av boka. Det er fortsatt en søt historie med mange elementer som spiller inn og lager en utrolig bra helhet.

Mange temaer
Veldig godt likte jeg det at boka tar opp så mange forskjellige temaer, det er ikke bare en kjærlighetsroman. Den tar opp dype familieproblemer, fremtidstanker, dyreliv, sport og vennskap, i tillegg til kjærlighet. Hvordan alle problemene fletter seg sammen og hvordan løsningene kommer gir en veldig bra historie.

Ikke så trist
Nicholas Sparks har en gave for å skrive trist og rørende. Jeg fant ikke helt frem kleenex mens jeg leste boka, det kom en tåre og jeg kjente det presset litt på, ellers var det ikke noe hulking eller gråting. Jeg forventet mer smerte når jeg leste den enn det jeg opplevde. Jeg ser ikke på dette som så veldig negativt, for alle bøkene kan ikke være like triste og hjerteskjærende, jeg bare stater the obvious. Likevel kan det ha noe å gjøre med at jeg satt på toget da jeg fullførte boka.. who knows.

Alt i alt
Boka var nydelig og historien var veldig godt gjennomført. Den tok opp mange aktuelle temaer, men kunne til tider være litt for forutsigbar for min smak. Boka har jeg kjøpt i Film-Tie-in cover på play.com for under 40 kroner.  Nå gleder jeg meg til å se filmatiseringen, med Miley Cyrus, jeg håper ikke hun ødelegger Ronnie!

6 thoughts on “Bokanmeldelse: The Last Song av Nicholas Sparks

    1. The er filmcoveret som er bokas cover! The er film-tie-in! 😉 Det vanlige coveret er byttet ut for at folk skal skjønne at det er den boka filmen er basert på!
      Ja play er flott 😀 Gled deg til å lese, den er søt !

  1. Hei!
    jeg vet jerg er sesn, men har nettop lest boka selv, likte den kjempegodt!!( søteste boka jeg har lest på en stund)Den var søt og hadde liksom litt av alt. Jeg lurer på om du ville anbefale noen andre bøker som ligner litt på denne?

    1. Du er aldri for sein med å kommentere! 🙂 har du lest andre Nicholas Sparks bøker? Sånn som Dear John eller The Notebook? Det er også nydelige bøker! Samme type romantiske bøkene men med litt annet i også 🙂
      Takk for kommentaren 🙂

    1. Så fint at du kommenterer på denne nå i ettertid! Jeg har sett filmen nå også og syns den var kjempe bra! Jeg ble kjempe positivt overrasket over Miley Cyrus sin opptreden! Så det ble ikke dumt i det hele tatt! 😀
      The Notebook er grunnen til at jeg forelsket meg i Nicholas Sparks, så jaa ❤

Legg igjen en kommentar

