Lost the final episode

Hvis du ikke har sett siste episode av Lost burde du ikke lese videre.
SPOILERS SPOILERS
SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS ! ! !

MANGE SVAR PÅ MANGE SPØRSMÅL I KOMMENTARFELTET!

Etter å ha sett siste episode av Lost, tenkte jeg å dele min mening om slutten på en serie jeg har fulgt med i 6 sesgonger. Jeg har vært like stort fan av seriene hele tiden, selvom når den sleit seg gjennom sesong 3, før den kom sterkt tilbake i sesong 4. Like mye som alle andre har jeg ventet på hvordan det hele skal slutte.

Generelt som episode
Jeg gjør som Jeff Jensen og snakker om Lost – The End Som episode. Det var det en fantastisk episode. Alle møtene og hendelsene som gjorde at folk «fikk tilbake hukommelsen» var utrolig spennende, rørende og interessant. Å se Shannon og Boone igjen var kult, å se Shannon/Sayid, Sawyer/Juliet møtes igjen var utroilig søtt. Å se Kate og Jack si at de elsker hverandre og at Kate endelig har valgt mellom de var så koselig. Mye kliss, men det er jo det man liker med sesong/serie-slutter. Benjamin satte seg i et godt lys i episoden. Egentlig så skriver Jeff Jensen dette veldig flott, akkkurat det jeg mener om hvordan episoden var bygd opp og fantastisk.

Episoden som serieavsluttning
Så for å komme til hovedproblemet mitt med episoden. JEG SITTER IGJEN MED FOR MANGE SPØRSMÅL! ! ! Damnit.
Selvom episoden var fin, rørende og koselig så svarte den på veldig få spørsmål og den fikk meg til å stille enda fler spørsmål enn jeg kunne tenke meg ville oppstå. Jeg håper noen der ute kan hjelpe meg å svare/synse/dele tanker rundt disse spørsmålene, så jeg kanskje kann få sove igjen om natten.

Spørsmålene:

Øya: Er øya generelt et sted folk kommer etter de dør? eller er det bare akkruatt denne flykræsj gjengen?
Desmond/Penny: For det første, hvorfor var disse to tilstedet i kirken på slutten? Er Penny i det hele tatt død? Og når døde Desmond siden han liksom var på øya?
The Others+++: Hva med The Others, er det også døde folk? Folk som er skapt av flykræsjgjengen sin fantasti i mellom-livet? Det samme med Danielle? Hva med Jacob, broren og moren? Eller Richard? Er alle disse folk som en gang har dødd og kommet til Øya som et etterliv? Eller hva er det med disse? Og hvorfor blir ikke de klare til å «move on» som de så fint sa det?
Jin/Sun: Hvordan kan disse dø i mellomlivet sitt? Er ikke det et sted for folk som ikke vil dø? Disse spørsmålene gjelder forsåvidt til alle de som døde på øya generelt.
Widthmore: Hva skjer med han? er han også liksom død da? siden han også var på øya? Eller hvor ble han av? I såfall hvordan døde han? Her kan jeg også stille spørsmål til det Flykræsjet som vi så tidliger i en sesong som var iscenesatt i havet? Var ikke det han som liksom «gjorde» det?
Darma Initiatic: Dette eksisterte ikke i det hele tatt? Det var aldri noen som kom på øya på 70-tallet? For øya eksiterer ikke?
Parallell-livet: Hva med alt som skjedde i parallell livet? At Jack hadde en sønn med Juliet, hvordan kommer dette inn noensteder?

Akkurat ja..
Du sitter kanskje igjen med like mange spørsmål, kanskje noen andre, eller så fikk du utrolig mye å tenke på akkurat nå. Kan noen hjelpe meg på noen som helst måte å prøve å svare meg på noen av disse spørsmålene? eller i hvertfall dele sine tanker rundt finalen?

14 thoughts on “Lost the final episode

  1. Øya: Nei, den er virkelig. Alt som skjedde på øya var virkelig. Men det er denne alternative verdnen hvor vi ser Jack blant annet lever med en sønn som ikke finnes er stedet folk kommer til etter sin død. Dette er mellompunktet mellom etter døden, og hva som neste.

    Penny/Desmond: Det som ble forklart er at alle dør, alle kommer til å ende opp i kirken på et tidspunkt. Desmond og Penny er i gruppen til de overlevende for denne ferden. Ben for eksempel valgte ikke å gå inn i kirken samtidig med Hurley og dem fordi de overlevende ikke var hans gruppe for denne reisen. Hans gruppe er trolig The Others med Richard, Alex, Danielle, Tom Freindly o.s.v. Noe som er mer naturlig siden Alex trossalt var dattern hans, som han elsket selv om han gjorde den store feilen som resulterte i hennes død.

    The Others+++: Hva med The Others, er det også døde folk? Folk som er skapt av flykræsjgjengen sin fantasti i mellom-livet? Det samme med Danielle? Hva med Jacob, broren og moren? Eller Richard? Er alle disse folk som en gang har dødd og kommet til Øya som et etterliv? Eller hva er det med disse? Og hvorfor blir ikke de klare til å “move on” som de så fint sa det?

    The Others+++: Ca. halvparten av The Others er døde uansett innen serien er ferdig. Bomberegnet til Widmore fjernet vekk mesteparten sammen med MiB/»Locke»`s tur inn i templet. Alle dør, The Others kommer til kirken en gang de og. Men som forklart, The Others er mer i gruppen til Ben i kirka.

    Jin/Sun: De kunne valgt nok å forsette å leve i den alternative verden som vi har sett hvor ting er anderledes. Men de ville mest sansynelig videre, til et sted de kanskje følte seg mer «hjemme» eller noe sånt.

    DHARMA Initiative: Jo Dharma har eksistert, og alt rundt det er ekte på serien. Dharma kom til øya på grunn av Jacob, han ville bruke Dharma for å finne en måte å beseire det som hadde tatt over sjelen og «kroppen» til broren. Men det «broren» til Jacob klarte var å få Ben og noen andre til å ødelegge Dharma.

    Parallell-livet: Det var en verden uten Jacob og MiB(«Flocke»/Broren til Jacob) sin innflytelse på verden og de overlevende. De kan kanskje ha esksistert i denne alternative tidslinjen, men de har ikke skapt noe problemer for de vi kjenner. Men alternative tidslinjen var ment for å vise hva som skjer uten Jacob og brorens innvirkninger. Juliet og Jack fikk vel unge sammen fordi dette var det minst åpenbare på det tidspunktet vi var på, så forfatterne valgte dette istedenfor at Jack får unge sammen med eks-kona(hu blonde vi så flere ganger i sesong 1 til sesong 3).

    Er det noe mer så er det bare å spørre.

    1. Dette er jo fantastisk. Jeg trodde liksom nå er serien ferdig, alle døde når flye kræsja. Alt du har sett nå er bare kødd.
      Men dette virker jo mer sence. Fant en online chat og, hvor de mente at Øya også var ekte! Men da er jo ting greit.. Tror jeg..
      Så time-travel og smokemonster eksisterte i «virkeligheten» alikevel? 😀 Det er jo fantastisk 😀
      Thank you so much 😀

  2. Ja, alt var ekte. Det var bare alternative tidslinjen som ikke var «ekte», den eksisterte men ingenting der var virkelig so to speak.

    Michael tilhørte heller ikke gruppen i kirken, derfor han og Walt ikke var der. Fordi begge ikke tilhørte gruppen.

  3. Jeg har også lest om flere som mener at de døde da de kræsjet, men det synes jeg gir liten mening. For hvorfor skulle da Jack dø igjen på den øy

  4. innlegget klikka O.o
    det skulle forsette med:
    … dø igjen på den øya om han allerede var død, og så dø igjen ved å gå igjennom lyset i den kirka i den alternative verdenen?

    Jeg synes posten til Steffen forklarte alt veldig bra, og det var akkurat sånn jeg oppfattet det også. Trist at serien er slutt, men den fikk en bra slutt. Og det er greit at ikke alt for forklart ihjel (som det med lyset, hvorfor røykmonsteret ble som det ble) fint å bevare noe mysikk 🙂

    1. Jeg blir litt gal av mystikken! Men etter inlegget til Steffen ble alt litt klarere for meg, for jeg klarte ikke se at det på øya var ekte liksom. Men det virker mye mer logisk, så nå er jeg ganske fornøyd 😀

  5. Det skal komme en liten forsettelse på serien i form av en mini-episode på 12minutter som handler om Hurley og Ben etter Jack dør på øya og fram til serieslutten.

    Er også en slags mini-dokumentar som skal forklare en del mindre mysterier som rett og slett ikke var noe logiskt å ha med i siste sesongen.

  6. Så det du sier Steffen er at ingen kom seg av øya eller overlevde? Va med De som kom seg på flyet i siste episode å reiste avgårde? Føler meg litt klokere av din forklaring, men samtidig så sitter jeg med ganske mange spm føler jeg.

    1. Det jeg tror han mener er at alt som skjedde på øya skjedde faktisk, dermed også at alle som kom seg av øya også kom seg av øya!

  7. Den siste episoden sucks. Fyyyy Faen, jeg klarer ikke å se på en gang. Siste sesong er bare en diger krusedull. Jeg hater serier som bare finner på manus underveis så ender det med katastrofe. Siste episode var kanskje rørende, men ingenting makes sense. Den «døde» verdenen var jo helt utrolig uinteressant når det viste seg at det var det det var. Man tenker: Hvorfor i helvete så jeg alle de senene fra når de var døde hvor det ikke skjedde noen verdens ting. EN skikkelig skuffelse altså. Jeg blir rett og slett deppa for at jeg har fulgt med i 6 sesonger.

    1. Jeg syns det ble veldig lite forklaring i siste sesong, noe som var veldig kjedelig… Men som tidligere kommetarer har sagt tidligere så kommer det nok forklarende mini episoder! Håper på det!

Legg igjen en kommentar

