Film vs. Bok: The Notebook

NB! Hvis du ikke har sett filmen eller lest boka burde du ikke lese videre. Dette inlegget kommer til å avsløre handlignene i begge deler. Innlegget er ment som en forklaring på forskjellen mellom boka og filmen og hva forskjellene gjør med handlingen og opplevelsen av historien. I tillegg vil dette innlegget passe for de som vurderer om de skal se filmen når de har lest boka, eller motsatt.

Jeg elsker The Notebook filmen, det er min favorittfilm over alle filmer. Derfor tenkte jeg at jeg måtte lese boka bak filmen. Det er rart at jeg ikke har gjort det enda, men nå har jeg endelig fått tid. Boka er på under 200 sider og tar ikke lang tid å lese.

Starten
Starten i fortellingen er ganske forskjellig. Vi får i begge møte den gamle mannen som skal lese fortellingen for den eldre damen på eldrehjemmet. Det er selve historien han forteller som begynner veldig annerledes. I filmen møter vi Allie og Noah når de møtes første gang, opplever forelskelsen dems og hvordan de blir sammen og må forlate hverandre. I boka derimot møter vi Noah når han er tilbake fra militæret, faren hans er død, og han bygger huset. Dette er da historien starter.

Forelskelsen
Det er to veldig forskjellige måter vi opplever kjærligheten til Noah og Allie. I filmen opplever vi kjærligheten dems når de møtes. Den sommren hvor alt er fryd og gammen, deres første kjærlighet. Det er virkelig her vi føler hvordan de har det med hverandre. I boka får vi ikke oppleve denne kjærligheten på samme måte. Hele møte dems er skrevet på en og en halv side og gir oss egentlig ikke mange følelser. Dette gjør ikke boka dårligere, langt i fra. Kjærligheten deres får vi oppleve når de møtes igjen. Etter Allie har sett bilde av huset i avisa og kommer og besøker Noah, det er den kjærligheten vi får oppleve i boka. Hvordan de blir forelsket på nytt etter alle årene de har hatt fra hverandre.

Bedre med boka
I boka får du vite mye mer om tiden Noah og Allie hadde sammen etter de giftet seg. Du får høre om oppdragelsen av barna og hvordan Allie klarte seg som kunstner. Du får mye mer ut av historien dems ved å lese boka sånn sett.  I tillegg er det så deilig at møtet dems er så langt etter de har vært fra hverandre så mange år. Det gjør historien mye større for alle som har sett filmen.

Bedre med filmen
Det lange møtet man får med Allie og Noah på starten av boka, er mye mer sårbart, trist og rørende for de som har sett filmen. Da sitter man med hele kjærligheten dems som vi får oppleve i starten av filmen og det gjør det seinere møtet dems i boka mye bedre. I tillegg er slutten på filmen bedre utført enn boka. Den er kanskje mer realistisk i boka, men filmen har gjort den til en perfekt slutt.

Alt i alt
Alle som har sett filmen burde lese boka og de som har lest boka burde se filmen. Jeg syns boka og filmen utfyller hverandre på fantastiske måter. Ved å ha vært igjennom begge har jeg et mye større utbytte av historien, jeg har fått en større bit kjærlighet, en lengre historie og en god variasjon.

7 thoughts on “Film vs. Bok: The Notebook

  1. Hei 🙂

    Nå har jeg endelig fått boka the notebook,kjøpte filmen for et par uker siden 🙂
    Men jeg lurte på en ting; Hvor mange sider er det i den boka du har og i the last song? Du skjnner,de jeg bestilte har så få sider. The notebook har under 200 sider og the last song har inder 300 sider. Det virker egentlig litt lite så jeg lurer på om jeg har kjøpt de bøkene som er basert på filmen,ikke omvendt…

    1. Hei hei 🙂 The Notebook er veldig kort, min er på rundt 180 sider og det stemmer! The Last Song som jeg har er på ca 300 sider. Jeg tror ikke du har noe å uroe deg for! Hvis jeg vet riktig er det ikke laget noen bøker bassert på de filmene (selvom coveret stammer fra filmen)! 🙂
      God lesing!

  2. Jeg er akkurat ferdig med å lese «The Notebook», og jeg må bare si at jeg syns den var utrolig fantastisk!!! Den var så veldig fin og tragisk på samme tid – som alle Nicholas Sparks sine bøker..
    Dette er en slik bok jeg går og tenker lenge på i ettertid!! Jeg har tenkt til å kjøpe filmen, og gleder meg;-) selv om bøkene som oftest er bedre enn filmversjonen.

    1. Jeg er veldig glad du likte boka! Jeg syns filmen er helt fantastisk, men de er veldig forskjellige! Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å legge alt du vet fra boka til side når du ser filmen, da får du en så fantastisk filmopplevelse! Og denne filmen er virkelig verdt å elske! 🙂 vet det er vanskelig, men prøv! 🙂 good luck!

Legg igjen en kommentar

