Guiden til Ebay

Det er gått litt over 2 måneder siden jeg begynte å handle på ebay. På disse to månede har det gått mye penger på veldig mye forskjellige varer. Jeg er positivt overrasket over hvor mye billig man kan finne, hvor mange som ikke belaster deg for frakt og hvor mye forskjellig det finnes. Jeg tenkte jeg kunne dele min erfaring med uerfarne, komme med noen tips og en generell guide til hvordan man kommer i gang med ebay.

Å komme i gang

Først må du registrere deg på Paypal og Ebay (trykk på bildene for å komme til sidene!).
Paypal er en side hvor du registrerer visa eller mastercard (jeg vil anbefale deg å registrere VISA så du slipper å handle på krita). Ved å registrere kortet ditt her, slipper du å taste inn kortnummer og den type informasjon hver gang du skal betale noe gjennom Ebay. Av den grunn at det er mange selgere som ikke godtar noe annet enn paypal,  men i all hovedsak fordi det er mye sikrere, ved at man slipper å oppgi sensitiv informasjon på nettet.

Ebay, deretter registrerer du deg på ebay.com.  Det finnes en ”norsk” versjon av Ebay. Denne liger på global.ebay.com. Her kan du søke på norsk,  f. eks ”sko”, også søkes det gjennom databasen på ”sko” på flere språk. Jeg syns ikke denne løsningen er lettest og jeg har bedre erfaring og kommer over flere varer gjennom den ”vanlige” Ebay.

Hvordan søke

Det er ikke vanskelig å finne ting på Ebay. Det som er vanskelig er å komme på alle mulighetene du har. Det tok lang tid før jeg klare å komme meg bort fra kjoler og sko. Jeg klarte ikke å komme på ting å søke på. Nå er horisonten bredere, men det går for så vidt i klær (av alle slag), sko, sminke og hudprodukter.

Å luke ut: Ved å søke på ”dress” får du opp en rekke kjoler. Her kan det også komme opp barbie

kjoler og lignende. Ved å fjerne dette fra søkefeltet legger du til ”-barbie” etter ”dress”. Det må ikke være noen mellomrom mellom ”-” og ”barbie”, deretter kan du legge til så mange ”-” du vil, ettersom du vil korte ned søket ditt.

Kategorier:  Du kan lett søke i kategorier på ebay. Velg f.eks ”Clothes, Shoes & Accesories”.  Deretter kan du velge mellom flere kategorier, som spors utstyr, sko, kjoler, skjorter etc. Vi bruker fortsatt ”kjole” eksempelet. Etter du har kommet inn på kjolekategorien, får du enda flere underkategorier på venstre side, ved siden av søkeresultatene. Her kan du velge etter størrelse, farger, anledning, merker m. m. Dette gjør det lettere å finne akkurat det du leter etter. Her kan du med andre ord lete så spesifikt som ”Rød kjole, Small, Hverdagskjole,  stroppløs  og over kne”.

Sortering: Ved å bruke sorterings droppdown menyen til høyre over resultatene dine er det lettere å finne det du leter etter. Enten du vil ha det billigst mulig, nyeste salg eller auksjoner som ender fortest.  På denne måten finner du fort det som passer deg best.  På denne måten er det lett for alle å finne det som passer dem. Personlig bruker jeg nesten bare ”Price + Shipping: Lowest first” sorteringen, for jeg vil ha det billigst mulig. Hint: Ved bruk av denne sorteringsmetoden, får du opp muligheten til å sette inn at du bor i Norge. Shippingen blir dermed kalkulert basert på at du bor i Norge med en gang.

Hvordan kjøpe

Det finnes flere måter å kjøpe åpå. Enten så byr du på varer,  kjøper du de direkte eller så legger du inn et offer. Det sist nevnte får jeg ikke inn på, ettersom jeg ser dette skjeldent på varer og ikke har brukt det.

Å by: Du finner en vare du liker. Ved å gå inn på varen,  får du vite hva varen ligger på i pris og hva fraktkostnadene er på. Du får dermed muligheten til å legge inn et maxbud. Dette vil si; du setter en pris du er villig til å gå opp til.

Som eksempelet, varen ligger på under $1, du vil ikke betale mer enn $4 for kjolen. Deretter får du vite hva kjolen nå ligger på, som i dette tilfellet er under $1. Hvis noen andre kommer å byr på varen, byr ebay for deg, helt til prisen er over maxbudet ditt. Du får da en mail som sier at du ikke lenger leder budrunden og har muligheten til å sette opp maxbudet ditt.

TIPS! Hvis du ser på de billigste varene, kan det være at det er lenge igjen av budrunden. F.eks 6 dager. Da har du mulighet til å velge ”Watch this Item”. Deretter kan du ha oversikt over diverse varer og legge inn budet ditt mot slutten av budrunden. På denne måten holdes prisen nede helt til siste liten!

”Buy Now” dette er varer som allerede er lagt ut for en pris. Dette er ikke en diskuterbar pris. Ved å trykke på Buy Now betaler du med en gang og du har fått varen.

Begge deler, det finnes varer som har både ”bid” og ”buy now” knapp. Der har du valget om du vil vente til budrunden er over og kanskje få varen billigere, eller å kjøpe med en gang for å få varen så fort som mulig.

Å betale

Når du har vunnet en vare er du pliktig til å kjøpe den. NB! Ikke by på vare du ikke kan betale for!
Du har en oversikt på ”My Ebay” over alle varene du har bydd på, vunnet, ser på, må betale for eller gi tilbakemelding på. Her kan du også betale for varene dine. Her blir du ganske enkelt guidet gjennom ”Pay Now buy PayPal” knapper og må logge på paypal kontoen din. Hele transaksjonen er ganske enkel (kanskje for enkel i noen tilfeller). Dermed har du betalt for varen og det er bare å vente!

Er det noe mer du syns jeg skulle forklart, sleng gjerne inn en kommentar, så skal jeg prøve å forklare eller utdype mer. Lykke til med shoppingen!

19 thoughts on “Guiden til Ebay

  1. Hei! 🙂 Ebay er bare kjempegøy! 😀 Har også handla alt for mye der 😛
    Har du noen peiling på hvordan man kan sortere etter de som sender til Norge? Det er jo så mange som bare sender til USA, og det finner jeg ikke ut før jeg har gått inn på varen..
    😀

    1. Renate, hvis du bruker den engelske siden så sorterer du etter «Shipping + Handling: Lowest First» Så kommer det opp en popup, som spør deg hvor du bor, da trykker du «NOR» 🙂 Da burde det ikke komme opp noen andre enn de som sender Worldwide!

  2. Mange eBay accounts har blitt hacket, er du smart registrerer du IKKE Visa-kortet der – selv om eBay fortsetter å mase om at du MÅ gjøre det. Bruk heller referansenummeret du får for Western Unionog overfør penger/cache fra din nettbank til din eBay account. Da får du også en større terskel for å shoppe ved at du har mer kontroll på pengeforbruket ved kontrollerte overføringer.

    Betal gjerne noen dollar ekstra for sporing av pakker så de ikke stjeles underveis, noe som dessverre også er vanlif hos uærlige arbeidere i post og transportselskap.

  3. Mange bruker sniper tools for å vinne auksjoner, kjenner du ikke hvordan de fungerer har du ikke sjanse til å vinne om flere byr på gjenstander. Noen sniper tool inneholder virus eller hacks så vær OBS på hvilken du bruker!

  4. Så et innlegg du hadde på den gamle bloggen. Hvordan man legger ut en gif fil. Jeg får det ikke til! Kan du svare på bloggen min, hvis du tar deg tid til å svare? Siden etter at jeg har fått linken på photobucket, hva skjer da?

  5. GENIALT! Jeg har hatt lyst til å kjøpe en ting på ebay lenge men så har jeg ikke visst helt hvordan det foregikk og sånn. så detta er kjekt 🙂 takk! ^^

    1. Nei det må du ikke 🙂 men jeg anbefaler det av sikkerhetmessige årsaker, og det er flere selgere som kun selger til de som betaler med paypal!

  6. er man på vente med en gang man har gått inn på varen?
    kan du være så snill å forklare meg jeg kjønner ikke når jeg leser på den linken du sendte meg!..
    jeg har trykka på buy now mange ganger også!.
    hva gjør jeg nå?..
    det går ikke ann å kjøpe med en gang heller!

    1. Du må kun trykke 1 gang på Buy Now. Så må du trykke «confirme» og så kan du gå på «my ebay» og velge varer som er «won items» og trykke «pay now»!
      Husk at du må ha Paypal for å betal!
      Husk også at du MÅ kjøpe varer du byr på, eller trykke «kjøp nå» på!

  7. hva skjer hvis jeg ikke kjøper de varene jeg trykker Kjøp nå på? jeg trykke med en feiltagelse, går det ann og trekke tilbake den, for jeg har ikke kort !!

    1. Det er forskjellige policy’s fra de forskjellige selgerene. Noen bare sletter deg som kjøper, mens andre rapporterer deg til ebay, så blir du merket negativt som kjøper!

    1. Hvis du fikk slettet virker det jo som det går greit! Tror ikke de har muligheten til å tvinge deg til å betale! Send en message til selgeren, det er nok lurest! 🙂

    1. Da må du nok snakke med de individuelle selgerene. Det er de som har sporingsnummeret, og da betaler du gjennom paypal. Men det er ofte at hvis varen allerede er sendt, så kan du ikke få sporsingnummer!

Legg igjen en kommentar

